çünkü yaratmak insanidir
''Çünkü yaratmak insanidir.''
Ölülerle Uzlaşmak-Margaret Atwood
''İnsanı insan yapan şey yaratımdır.''
Sinan Canan
Bir sabahta iki yerde aynı vurguyla karşılaştım. Şimdi üç oldu:
''Çoğaltmadan önce yaratmamız ve olmamız gerekli değil mi sizce? Hayata karşı sorumluluğumuz daha yüksek olanı yaratmaktır, daha düşük olanı çoğaltmak değil.
Her yerde karşılaşmak, günümüzde üzerine çokça düşünmemiz gereken bir konu olduğunu düşündürüyor. Nedir bu yaratım, olma, oluş? Sıfırdan mı başlamak? Parçaları mı birleştirmek? Olanın üzerine bir ekleme mi yapmak? Ufak değişiklikler ile farklı bir sonuç mu ortaya çıkarmak? Somut bir varlığa mı ulaşmak? Düşünce gücü ile yarattıklarımız yok mudur? Sanat, bilim, felsefe, edebiyat; hepsi farklı noktalarda yaratımlarda bulunsa da aynı amaca -insana- hizmet eden yaratımlardır. Uzun bir süre yalnızlığı -tek başınalık vari bir yalnızlık değil- onun tatlı acı soğukluğunu yaşamadan yaratabilen insan da pek görülmemiştir. Düşüncenizi her yönde açmak için biraz onunla yalnız vakit geçirmeniz gerekir. Bu süre her insan için değişkenlik gösterebilir. Süresinden konuşmaya geçmeden önce bunu neden yapacağınıza onun altındaki o insan olmanın getirdiği yaratma gücüne erişmeniz gerekir. -Bu edimin tam tersi sadece fiziksel ihtiyaçlarınızı karşılayıp yaşamını sürdüren bir insansanız 'Burada ne anlatılıyor?' diyebilirsiniz.- O güç insanın içine işlediğinde kaybolması zordur. Engelleyebileceği bir güç değildir. Bir anda kendiliğinden ortaya çıkıverir. İnsanı insana kendisiyle anlatmada aracı olan sanat, edebiyat da böyle çıkagelmez mi? Toplumun o anki veya öngörüyle ilerideki ruh halini anlatmada bir ayna görevi görürler. Kendini yeterince iyi tanıyan insan için seçtiği kitaplar, izlediği diziler, gezip gördüğü sanat eserleri, doğadaki parçalar; en iyi aynalardır. Ruhumuz apaçık karşımızdadır onlara baktığımızda. Bu yaratımlar yeryüzünde tür olarak insanda görülür çünkü gördükleriyle fikrini birleştirebilen bir akla sahiptir. Diğer türlerden bizi ayıran biricik özellik buysa, bunu kaybetmemek için elimizden geleni yapmamız gerekir bana kalırsa. -Bana da kalmaz bu arada.- Bunu satırlara dökmemde ki amaç, üzerine çokça düşündüğünüz şeyi yazmanıza iten o dürtü. İnsan olma, bir şeyler ortaya koyma dürtüsü, senin gibi düşünen bir insan varsa bile ona dokunabilme ihtimali. Bizi biz yapan özelliklerden uzaklaşırsak, kendi benliğimize yabancılaşırız. Benliğini tanımayı seven hiç kimse bundan keyif almaz. Keyifli bir cumartesi dilerim.
SS
Yorumlar
Yorum Gönder